JADRAN LAZIĆ: Zvjezdana prašina / Stardust
IZLOŽBA
mjesto održavanja: GMV Palača Sermage / Galerija umjetnina, Trg M. Stančića 3
datum početka/završetka: 26.06.2024. / 01.09.2024.
otvorenje: u 19 sati
Prvi put u Varaždinu, u organizaciji Gradskog muzeja Varaždin, predstavlja se opsežan izbor fotografija Jadrana Lazića, jednog od vodećih portretnih fotografa jet seta u globalnom show businessu.
Od fotografskih početaka 1971. u rodnom Splitu, preko Pariza pa sve do Los Angelesa, u više od 50 godina karijere fotograf Jadran Lazić (r. 1952.) ostvario je impozantan opus fotografija, od kojih su se mnoge našle na stranicama najvećih svjetskih magazina (Time, Newsweek, Paris Match, Hello!, Stern, People, Gala…). Globalnu slavu stekao je 1982. snimivši, kao jedini fotograf na svijetu, sovjetskog vođu Brežnjeva na njegovu mrtvačkom odru, što je Newsweek proglasio svjetskom fotografijom godine. Prekretnicu mu je označio odlazak u Los Angeles 1987., gdje je u samo nekoliko godina postao jedan od vodećih portretnih fotografa dionika globalnog show businessa. Kirk Douglas, Robert De Niro, Marlon Brando, Elizabeth Taylor, David Bowie, Jack Nicholson, Sigourney Weaver, Carlo Ponti, Sophia Loren, Jodie Foster… samo su neke od mnogih planetarno popularnih zvijezda ovjekovječenih na Lazićevim fotografijama, koje prate i njegovi fascinantni zapisi o događanjima iza scene.
O iznimnom Lazićevu stvaralaštvu 2021. godine objavljena je i opsežna dvotomna monografija Jadran Lazić – 50 godina fotografije u nakladi Hrvatske autorske agencije – Centra za intelektualno vlasništvo d.o.o., koja predstavlja svojevrsnu (foto)povijest svjetskoga glamura jednog vremena.
JADRAN LAZIĆ rođen je 1952. godine u Splitu, gdje je još u predškolskoj dobi, zahvaljujući očevu hobiju, fasciniran medijem fotografije. Već kao srednjoškolac počinje raditi u splitskom dopisništvu zagrebačke novinske kuće Vjesnik. Isprva kao gradski fotoreporter, a s vremenom sve više kao fotograf tadašnjih estradnih, glumačkih i sportskih zvijezda na domaćoj sceni.
Ubrzo mu je ta pozornica postala pretijesna, pa se otisnuo u Pariz i potpunu neizvjesnost. Zasluge za to što je već poslije nekoliko mjeseci uspio osigurati angažman u uglednoj agenciji Sipa Press – ponajprije zahvaljujući samouvjerenosti, kreativnoj drskosti i improviziranju – pripisuje ponajviše svojem rodnom gradu i splitskom kompetitivnom mentalitetu. Sve ostalo je samo talent i, s vremenom, sve bogatije iskustvo.
Odsluženje obaveznog vojnog roka prekinulo je sjajne pariške godine i označilo kratkotrajnu prekretnicu u profesionalnom životu: pariške bulevare i kansku Croisette zamijenio je bojišnicama u iračko-iranskom ratu, pa prividom mirnog obiteljskog života u Beogradu, uz tek poneki izazovni „izlet“.
A dvije takve epizode omogućile su mu da ostvari životni san svakog fotoreportera: da snimi globalno ekskluzivne fotografije. Prvi put 1982., kad je jedini na svijetu uspio snimiti Leonida Brežnjeva na mrtvačkom odru (magazin Newsweek proglasio je tu snimku svjetskom fotografijom godine), a drugi kad je, tri godine poslije, u tajnom beogradskom skrovištu napravio seriju portreta Abu Abbasa, vođe PLF-a, otmičara broda „Achille Lauro“ i tada najtraženijeg čovjeka na svijetu.
Godine 1987. odlučuje ponovo iz temelja promijeniti život i otići sam u novu neizvjesnost, pa se seli u Los Angeles, gdje za kratko vrijeme – zahvaljujući istim onim mladenačkim karakteristikama s početka karijere – postaje jedan od najcjenjenijih portretista holivudskih zvijezda.
Pogonjen dvjema naizgled proturječnim silama (potrebom da definitivno zaključi paparazzo i reportersko poglavlje, ali i željom da nastavi snimati dovoljno ekskluzivno da i dalje bude među najtraženijim fotografima na međunarodnoj sceni) 35-godišnji Jadran Lazić zaputio se 1987. u Los Angeles, u nove borbe ispočetka. Minuli rad tamo je ipak bio od pomoći, pa se Lazić za samo nekoliko godina prometnuo u jednog od vodećih portretnih fotografa jet seta u globalnom show businessu. Više nije trebao zivkati potencijalne klijente, sad su oni počeli zvati njega.
Lazićeve fotografije iz svih triju faza resile su naslovnice i unutrašnje stranice vodećih svjetskih magazina (Time, Newsweek, Paris Match, Hello!, Stern, People, Gala…), a nisku portretiranih osoba netko je još prije desetak godina nazvao mogućim predloškom za knjigu Who Is Who in Hollywood & Showbizz.
Unatoč tektonskim promjenama koje su zadesile oba njegova medija (i luksuznu fotografiju i tiskane magazine), Lazić i dalje fotografira i izlaže, ali u zadnje je vrijeme ritam života podesio tako da pola godine živi u Los Angelesu, a pola na Hvaru, gdje se uglavnom brine o svojim maslinicima, poljima lavande i nasadima smokava.
Ostatak te nimalo uobičajene, rijetko dinamične i bogate biografije ispisan je na stranicama monografije Jadran Lazić – 50 godina fotografije.
povratak